Vestiging vanuit het buitenland
U bent verplicht om u binnen 5 dagen na uw aankomst in Nederland (in persoon) in te schrijven. Dit geldt ook als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland verhuist.
Bij uw inschrijving moet u vaak verschillende documenten inleveren, bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte. Informeer bij de gemeente welke documenten u nodig heeft.
Neem ruim van tevoren contact op met de gemeente.
U moet telefonisch een afspraak maken om u in onze gemeente te (her)vestigen. Aan u wordt dan uitgelegd welke documenten u dient te overleggen.
Momenteel kan de wachttijd bij de gemeente langer zijn dan gebruikelijk. Houd hier rekening mee.
Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN) als u dat nog niet had. Heeft u al een burgerservicenummer? Dan is dit nummer nog steeds geldig. Een burgerservicenummer heeft u nodig voor uw contact met de Nederlandse overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. Ook kunt u hiermee een DigiD aanvragen.
Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland, bijvoorbeeld om te werken of te studeren?
Schrijf u dan in bij 1 van de 19 gemeenten met een RNI-loket.
Meer informatie over (her)vestiging in Nederland vindt u op de site van de Rijksoverheid.