Plan om spoorwegovergang Industrieweg Eijsden op te heffen
Uit onderzoek is gebleken dat er maatregelen nodig zijn om het spoortraject veilig genoeg te maken om de trein 4 keer per uur te laten rijden. Een van deze maatregelen is het sluiten van de overweg voor fietsers en voetgangers aan de Industrieweg in Eijsden.
Gemeente Eijsden-Margraten streeft al lange tijd naar een duurzame treinverbinding tussen Luik en Maastricht. Sinds juli 2024 stopt de drielandentrein ieder uur in Eijsden. Met de komst van deze trein is het een stuk makkelijker geworden om van Eijsden met de trein naar Maastricht, Heerlen of Aken te reizen.
Vaker een trein
De gemeente wil minimaal ieder half uur de trein laten stoppen in Eijsden. Dit kan alleen als het spoortraject en de omgeving van het spoor veilig genoeg is. Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt provincie Limburg de veiligheid van het spoor.
Veilig spoor
Uit het onderzoek is gebleken dat er maatregelen nodig zijn om het spoortraject veilig genoeg te maken om de trein 4 keer per uur te laten rijden. Een van deze maatregelen is het sluiten van de overweg voor fietsers en voetgangers aan de Industrieweg in Eijsden. Dit betekent dat het niet meer mogelijk is om het spoor hier over te steken.
De Industrieweg is een weg door bedrijventerrein Zoerbeemden. Op het bedrijventerrein rijdt veel zwaar verkeer, zoals (grote) vrachtwagens. Ook rijdt hier veel langzaam verkeer, zoals fietsers. De combinatie van deze soorten verkeer kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Langzaam verkeer kan veiliger het spoor oversteken op de Sint Jozefstraat en Groenstraat.
Besluit van de raad ter inzage
Omdat de spoorwegovergang op de Industrieweg voor onveilige situaties kan zorgen heeft de gemeenteraad op 8 april besloten om het voornemen kenbaar te maken om deze spoorweg aan de openbaarheid te onttrekken. Dit betekent het opheffen van de spoorwegovergang. Dit besluit ligt 6 weken ter inzage.
Een zienswijze kunt u indienen tot en met 27 mei 2025 via info@eijsden-margraten.nl.