Reconstructie Cadier en Keer Noord
Een groot gedeelte van Cadier en Keer is gebouwd in 1970-1980. Het doel van de reconstructie Cadier en Keer Noord is om de openbare ruimte op een duurzame en toekomstbestendige manier in te richten.
De riolering wordt vervangen door een duurzaam watersysteem. Tegelijkertijd wordt de weginrichting, het groen, de openbare verlichting en de leefbaarheid in de buurt bekeken. Bewoners hebben meegewerkt aan het opstellen van een ‘blauwdruk’. In deze blauwdruk staan de ideeën en wensen voor de inrichting van de kern Cadier en Keer. Op basis van deze blauwdruk is een ontwerp gemaakt.
De aanleg is in 2024 – 2025.
Reconstructie Cadier en Keer Noord loopt gestaag door!
In mei 2024 startte BLM Wegenbouw, in samenwerking met de gemeente, met de uitvoering van de Reconstructie. Een belangrijke stap om de infrastructuur van het gebied Cadier en Keer Noord te verbeteren. En zien we straks een duidelijke verbetering van de leefbaarheid en bereikbaarheid van dit gebied.
Wat is al klaar?
De rioleringswerkzaamheden aan de Christinastraat en een gedeelte van de Groenerein, en de kruising Groenerein-Bemelerweg, zijn klaar. Fase 1 heeft nu een nieuw gescheiden rioleringsstelsel. Op 17 en 18 juli heeft BLM Wegenbouw de eerste twee lagen asfalt aangebracht. Dit is de onderlaag en tussenlaag. Uiteindelijk komt er nog een asfaltdeklaag. Hierover ontvangen bewoners nog een brief. In de tussentijd kan het doorgaand verkeer gebruik maken van de Christinastraat en Groenerein. Ook de bewoners kunnen weer gebruikmaken van hun inrit.
Wat staat op de planning?
Op dinsdag 13 augustus, na de bouwvak, start BLM Wegenbouw met fase 2. Een gedeelte van de Bemelerweg krijgt een nieuw gescheiden rioleringsstelsel. Naar verwachting duren deze werkzaamheden twee maanden. De Bakkerboschweg, Keerberg en ’t Meeldert zijn tijdens de werkzaamheden bereikbaar via de Christinastraat-Groenerein-‘t Meeldert. Direct aanwonenden ontvangen een brief met meer informatie.
Blijf op de hoogte met de BLM App
BLM biedt ook de mogelijkheid om u te informeren via uw mobiele telefoon. Download de BLM Wegenbouw App, beschikbaar in de App Store en Play Store. Via de app ontvangt u regelmatig informatie over de voortgang en interessante nieuwtjes.
Heeft u vragen?
Neem dan contact op met omgevingsmanager Nona Hendrix van BLM. Telefoonnummer: 06 5898 4170 of mail naar n.hendrix@blmwegenbouw.nl.
Wellicht heeft u gemerkt dat de afgelopen tijd het vaker is voor gekomen dat hulpdiensten ondersteuning hebben geboden bij lekkages aan de gasleiding in Cadier en Keer.
Hieronder leest u meer informatie over de oorzaak van de lekkages, de noodzaak van de werkzaamheden en de maatregelen die tot dusver genomen zijn om de risico’s te beperken.
Aanleiding
In de omgeving is het beeld ontstaan dat er één veroorzaker van gaslekkages is. Er zijn echter twee partijen tegelijk aan het werk. Het gaat hierbij om twee opdrachtgevers met allebei hun eigen aannemers. Als gevolg van de werkzaamheden van beide partijen zijn er in de afgelopen periode gaslekkages ontstaan. Hiervoor zijn de calamiteitendienst van Enexis en de hulpdiensten ingeschakeld.
BLM Wegenbouw BV, voert in opdracht van de gemeente de rioolreconstructie uit in het projectgebied Cadier en Keer Noord. Dit gebeurt onder rechtstreekse aansturing en dagelijks toezicht van de gemeente. Dit werk startte in mei 2024. Afronding is naar verwachting in het laatste kwartaal van 2025.
Voor Enexis Netbeheer NV zijn op dit moment twee aannemers aan het werk. Deze werkzaamheden vallen onder rechtstreekse aansturing en toezicht van Enexis. De rol van de gemeente hierin is coördinerend (afstemmen planning, raakvlakken en werkvolgorde). Afronding van deze werkzaamheden is naar verwachting eind 2024.
Waarom ontstaan er gaslekkages?
De bodem in onze buurt is erg hard, door leem, puin en eerder graafwerk. Dit maakt het graven moeilijk en kan leiden tot schades aan de gasleidingen. De gasleidingen zijn van stevig PVC-materiaal, dat normaal erg lang mee kan. Enexis heeft eerder al delen van de leidingen vernieuwd. De hoofdleiding is toen niet vervangen, omdat deze nog van goede kwaliteit is. Er is geen sprake van onzorgvuldig werken door de aannemers. Ondanks voorzichtig werken ontstaat soms toch schade aan de leidingen.
Voor de beeldvorming is hierboven een reparatie te zien aan een gashoofdleiding. Het werkgat is handmatig gegraven om de rioolaansluiting onderin te vervangen. U ziet op deze afbeelding alle aanwezige ondergrondse netwerken.
De procedure is dan dat bij het ontsnappen van gas in de vrije lucht de hulpdiensten worden ingeroepen en dat woningen nabij de gaslekkage tijdelijk ontruimd worden.
Daarbij wordt ook het gas afgesloten. Bewoners die hun woning tijdelijk dienen te verlaten worden plaatselijk opgevangen en kunnen binnen afzienbare tijd hun woning weer in. Zodra de gasleiding hersteld is krijgen ook alle woningen rondom de schade weer gas geleverd.
Wat doet de gemeente?
De gemeente heeft maatregelen genomen om het aantal lekkages te voorkomen en/of te verminderen, door middel van:
- Periodiek overleg met betrokken partijen;
- 40 risicovolle gasleidingen vooruitlopend op de reconstructie te vervangen, of te verwijderen;
- Graafwerk rondom kabels en leidingen wordt handmatig uitgevoerd;
- Stilleggen werkzaamheden om de werkwijze te bespreken met partijen;
- Inzet graafpreventiemedewerkers.
Tot slot
Wij hebben begrip voor de bezorgdheid die bij velen van u leeft. We doen dan ook alles wat in onze macht ligt om graafschades en lekkages te voorkomen. Dit doen we in nauwe samenwerking met betrokken partijen en hulpdiensten.
Ondanks alle maatregelen is het helaas altijd mogelijk dat er tijdens werkzaamheden een lekkage ontstaat. Ook wij vinden dit erg vervelend. We hopen echter op uw begrip en blijven ons inzetten om dit probleem zo goed mogelijk te beheersen.
Mocht er dan toch een gaslekkage ontstaan bij u in de straat, volg dan altijd de aanwijzingen op van de hulpdiensten. Ga niet naar het incident! ‘kijkers’ lopen namelijk de hulpdiensten vaak in de weg.
Mocht u nog vragen hebben hierover, neem dan gerust contact op met de gemeente. Wij zijn bereikbaar via T: 043 458 8488, of M: info@eijsden-margraten.nl.
De ontwikkelingen op het gebied van data en energienetwerken volgen elkaar in rap tempo op. De gemeente is blij dat, na WML (water) en Enexis (gas), ook Delta haar glasvezelnetwerk op tijd heeft aangelegd. Nu zijn in de zomer twee nieuwe aanvragen binnengekomen. Dit gaat over de aanleg van een tweede glasvezelnetwerk (Glaspoort-KPN) en de verzwaring van het bestaande laagspanningsnetwerk (Enexis-elektriciteit). Voor Glaspoort-KPN is het commercieel interessant om in dit gebied te concurreren met Delta. Voor Enexis is de energie-transitie belangrijk.
Lees hier de bewonersbrief van Glaspoort.
De ontwikkelingen omtrent energieopwekking gaan op dit moment zo hard, dat het risico bestaat dat verouderde netwerken de piekbelastingen qua leveren én terugleveren niet aankunnen. Netbeheerder Enexis heeft hierop haar beleid aangepast. Daarom wenst Enexis de bestaande Elektra-netwerken te verzwaren. Voor u als bewoner is dit een goede ontwikkeling.
Voordat de gemeente begint met de herinrichting, zullen er nog minimaal één keer kabels in het trottoir gelegd moeten worden. Hoewel de gemeente wettelijk gezien deze aanvragen niet kan weigeren, zijn we momenteel in overleg met beide partijen om de werkzaamheden voorafgaand aan de herinrichting uit te voeren.
Zie ook: wethouder Mark Gerritsen vertelt over plaatsing extra transformatorkasten.
In het plangebied van Cadier en Keer is sprake van een verhoogde archeologische waarde. Dit betekent dat er tijdens de uitvoering archeologen ingezet kunnen worden. Om het archeologisch gebied in te kaderen en vooraf beter inzichtelijk te maken, worden er in het najaar boringen in de wijk geplaatst. Zodoende worden de grondlagen inzichtelijk. Met deze informatie kunnen we de inzet van de archeologen beter plannen.
In de afgelopen periode hebben verschillende bewoners gevraagd naar de reden om de bomen in de Christinastraat te vervangen. De reden: in het verleden zijn de bomen bovenop het bestaande riool met huisaansluitingen geplant. Omdat de bestaande riolen bereikbaar moeten zijn tijdens de werkzaamheden, is het noodzakelijk om de bomen te verwijderen. De gemeente grijpt deze kans aan om verschillende soorten bomen terug te planten. Deze bomen kunnen uitgroeien tot laanbomen, wat aansluit bij de inrichting van de rest van de wijk. De nieuwe bomen verbeteren de biodiversiteit en helpen bij het terugdringen van hittestress. Dankzij de nieuwe inrichting zijn we klaar voor de toekomst, want deze inrichting is bestemd voor de komende 40 tot 50 jaar. Als onderdeel van de vergroening van de wijk, gaan we in het hele plangebied circa 80 tot 100 nieuwe bomen planten.
Het afgelopen jaar hebben buurtbewoners gevraagd om een culturele invulling aan het plein bij de Irenestraat te geven. Denksessies met de buurtbewoners brachten veel inspirerende ideeën, waarbij het gevoel van trots en verbondenheid met de woonomgeving naar voren kwam. Uiteindelijk is het thema “Verbinden van jong en oud” gekozen. Diverse kunstenaars gaan dit thema uitwerken. Vervolgens besluiten we welke inzending gerealiseerd zal worden.
Op 23 november was er in het Keerhoes in Cadier en Keer een drukbezochte inloopavond reconstructie Cadier en Keer Noord. De ongeveer 100 aanwezigen waren positief over de plannen.
Tijdens deze avond konden bewoners de definitieve ontwerpplannen bekijken, vragen stellen en reactie geven op het ontwerp. Hier leest u de reacties van de gemeente op de vragen van omwonenden.
Bekijk de definitieve ontwerpplannen:
Tekening 1
Tekening 2
Tekening 3
Bekijk onderstaande beplantingsplannen:
Op 21 en 23 juni waren er twee drukbezochte inloopbijeenkomsten in het Keerhoes in Cadier en Keer. Bewoners en raadsleden werden persoonlijk geïnformeerd over de visie en de voorlopige ontwerpplannen van de Reconstructie Cadier en Keer Noord. Ook was er de mogelijkheid om vragen te stellen en suggesties te doen. De reactie van de gemeente op de ontvangen vragen leest u in dit document. In verband met de privacywetgeving zijn de vragen geanonimiseerd en gebundeld.
Via onderstaande documenten kunt u het voorlopig ontwerpplan bekijken.
Op donderdag 17 maart 2022 was er een bewonersavond over twee locaties (Irenepleintje en plantsoen hoek J. Frisostraat). De avond begon met een korte inleiding van de gemeente. Hierna zijn inwoners aan het werk gezet om te komen met ideeën voor de inrichting van de openbare ruimte. Dit leverde veel goede voorstellen op. Deze voorstellen worden door het adviesbureau verwerkt in een concept ontwerpplan. Dit wordt in april gepresenteerd aan de bewonersgroep en in mei aan de hele buurt.
Van blauwdruk tot voorontwerp
Van november 2020 tot mei 2021 is er gewerkt aan het opstellen van een ‘blauwdruk’ voor de herinrichting. Bewoners hebben hieraan meegewerkt. In deze blauwdruk staan de eerste ideeën en wensen voor de herinrichting van de straten in de wijk. In april 2021 is de blauwdruk digitaal gedeeld met inwoners. Hierop hebben wij enkele reacties ontvangen. De blauwdruk kunt u hier bekijken.
Via een aanbestedingsprocedure heeft gemeente Eijsden-Margraten ingenieursbureau Ducot Engineering & Advies de opdracht gegeven om het ontwerpproces van blauwdruk tot bestek en aanbesteding van de werkzaamheden te begeleiden. Het ingenieursbureau gaat aan de hand van de blauwdruk een eerste ontwerp maken van de herinrichting. Dit wordt ook wel het voorontwerp genoemd.
Wat gaat er gebeuren in Cadier en Keer Noord?
Een groot gedeelte van Cadier en Keer is gebouwd in 1970-1980. Het doel van de reconstructie Cadier en Keer Noord is om de openbare ruimte op een duurzame en toekomstbestendige manier in te richten. De riolering wordt vervangen door een duurzaam watersysteem. Tegelijkertijd wordt de weginrichting, het groen, de openbare verlichting en de leefbaarheid in de buurt aangepakt.
Wie gaat dit project uitvoeren?
In samenwerking met gemeente Eijsden- Margraten gaat BLM Wegenbouw het project Reconstructie Cadier en Keer Noord uitvoeren.
Wie kan ik bellen als ik een vraag heb?
U kunt contact opnemen met onze Omgevingsmanager Nona Hendrix via 0658984170 of stuur een e-mail naar n.hendrix@blmwegenbouw.nl Hoe blijft ik op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen? U kunt gemakkelijk onze BLM Wegenbouw App downloaden in de Appstore of Playstore. Vlak voor de start van de werkzaamheden bij uw woning ontvangt u van ons een bewonersbrief.
Hoelang duren de werkzaamheden?
De werkzaamheden gaan van start op 21 mei 2024 en worden afgerond tegen december 2025. Wij delen het werk op in fases zodat de overlast voor bewoners en ondernemers beperkt blijft. We starten met de werkzaamheden aan de Christinastraat. De werkzaamheden in uw straat hangen af van de lengte van uw straat, de weersomstandigheden en wat wij in de grond aantreffen. Naar verwachting duren de werkzaamheden per fase ongeveer 3 maanden. Dit is inclusief opbreken, aanbrengen van de riolering, het straatwerk en asfalteren.
Hoe kan ik mijn woning bereiken?
U kunt altijd te voet uw woning bereiken. Bent u slecht ter been of heeft u een verbouwing op de planning staan? Neem dan contact op met Nona Hendrix.
Waar kan ik parkeren tijdens de werkzaamheden in mijn straat?
Tijdens de werkzaamheden is het niet mogelijk om uw voertuig voor uw woning of op uw oprit te parkeren. U kunt dan parkeren in de omliggende straten. Heeft u een elektrische auto? Dan kunt u terecht bij de openbare laadpalen in de Margrietstraat, de Willem Alexanderstraat of de Johan Frisostraat.
Wat gebeurt er met mijn inrit?
Als u een inrit heeft om uw oprit te bereiken dan vernieuwen wij deze op dezelfde locatie met dezelfde breedte. Wilt u uw inrit wijzigen? Dan heeft u een (omgevings-)vergunning nodig. Dit kunt u enkel aanvragen via het digitale omgevingsloket. De doorlooptijd van de aanvraag bedraagt 6 tot 8 weken. Voor deze vergunningsprocedure betaalt u legeskosten (vergoeding administratieve afhandeling en toetsing van de aanvraag). Deze bedragen €142,50. Deze legeskosten betaalt u ook als uw verzoek is afgewezen. Is de wijziging van uw inrit goedkeurd en uw straat is nog niet vernieuwd? Dan wordt de wijziging meegenomen met de werkzaamheden. Zijn de werkzaamheden in uw straat al afgerond? Dan betaalt u naast de legeskosten ook de kosten die wij maken om de wijziging alsnog te realiseren. Wij leggen deze kosten aan u voor ter goedkeuring.
Wat kan ik zelf doen vooruitlopend op de werkzaamheden?
U kunt hierbij denken aan snoeien van overhangend groen over de stoep zodat deze vernieuwd kan worden en wellicht heeft u informatie over de locatie van uw rioolaansluitingen. Deze informatie kan waardevol zijn en kunt u sturen naar n.hendrix@blmwegenbouw.nl.
Is mijn straat bereikbaar voor hulpdiensten?
Wij informeren de hulpdiensten over de werkzaamheden. Op het moment dat wij in uw straat aan het werk zijn, is er altijd een mogelijkheid voor hulpdiensten om (dicht) bij uw woning te komen.
Hoe wordt mijn huisvuil, oud papier en plastic opgehaald?
Tijdens de werkzaamheden kan de afvalinzamelaar uw straat (vaak) niet inrijden. Wij verzoeken u om uw afvalcontainer(s) op de bij u bekende inzameldag vóór 07:30 uur aan de weg te zetten. Wij zetten uw container weer terug zodra deze is leeg gemaakt. Zorgt u ervoor dat uw huisnummer duidelijk zichtbaar is op uw afvalcontainer?
Ik wil mijn tuin vergroenen of regenwater afkoppelen. Hoe doe ik dat?
Gemeente Eijsden-Margraten biedt een stimuleringsregeling voor het vergoenen van uw tuin en het afkoppelen van regenwater. BLM Wegenbouw werkt helaas niet op particulier terrein en kan u alleen adviseren bij vragen.
Hoe kan ik het beste mijn pakketten ontvangen?
Wij raden u aan om tijdens de werkzaamheden voor uw woning uw pakket te laten versturen naar een pakketpunt. Het kan voorkomen dat de bezorger uw straat niet in kan rijden.