Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Woningbouwplannen in Oost-Maarland

Gemeente Eijsden-Margraten heeft plannen om aan de Pastoor Rosierstraat in Oost-Maarland woningen te bouwen in een groene omgeving.

Het doel van deze avond was om iedereen de gelegenheid te geven om zich te informeren en vragen te stellen over het voorgenomen bouwplan. Er was een collage opgezet van A1-borden met informatie over o.a. : het bestemmingsplan, het verkavelingsplan, de woningtypes en segmenten binnen het plan, parkeren, groeninrichting en diverse 3D impressies, referentiebeelden.

Zes mensen werkzaam voor de gemeente Eijsden-Margraten, waren aanwezig om vragen van bezoekers van de informatieavond te beantwoorden. Verder was er de gelegenheid om een reactieformulier in te vullen zodat bezoekers hun reactie op en/of suggesties voor het bouwplan kenbaar konden maken.

De informatieavond was drukbezocht met meer dan 125 bezoekers. Ook is er goed gebruik gemaakt van de reactieformulieren. Er zijn in totaal 45 ingevulde reactieformulieren ontvangen. Deze reacties waren overwegend positief. 37 (82%) positieve reacties ten opzichte van 8 (18%)  kritische reacties van direct omwonenden. Ook de reacties die via sociale media na deze informatieavond zijn ontvangen waren overwegend positief.

Vervolg

Na de informatieavond is de input die (mondeling en schriftelijk)  is opgehaald tijdens de informatieavond, geïnventariseerd en beoordeeld. Enkele reactieformulieren gaven aanleiding om de betreffende personen uit te nodigen voor een persoonlijk gesprek. Deze gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden. Overige (veel voorkomende) vragen worden in onderstaande alinea beantwoord.

Veel gestelde vragen

  • Waar kan ik me inschrijven voorde de digitale nieuwsbrief van de gemeente?

Inschrijven voor de digitale nieuwsbrief van de gemeente kan via Inschrijven nieuwsbrief (eijsden-margraten.nl). Via deze nieuwsbrief wordt u op de hoogte gebracht van nieuwe ontwikkelingen omtrent het bouwplan.

  • Wat is de te verwachten verkoopprijs van de woningen?

Er staan vier soorten woningen in het plan: 
-  6 grondgebonden woningen uitgevoerd als 3-onder-1-kap (koop tot betaalbaarheidsgrens)
- 6 grondgebonden woningen uitgevoerd als 2-onder-1-kap (koop, vrije sector)
- 25 appartementen (sociale huur, midden huur en/of betaalbare koop)
- 1 Vrijstaande woning

  • Waar en wanneer kan ik me inschrijven voor een woning of appartement ?

Op dit moment wordt gewerkt aan het opstellen van een TAM-Omgevingsplan (“het bestemmingsplan onder de Omgevingswet”) om het bouwplan planologisch mogelijk te maken. De gemeenteraad moet hiervoor het TAM-Omgevingsplan vaststellen. Volgens planning zal dit Q1-2025 gebeuren. Na de vaststelling zal het Omgevingsplan zes weken ter inzage worden gelegd. Indien er gedurende deze periode geen beroep bij de Raad van State wordt ingediend is het Omgevingsplan onherroepelijk en kan gestart worden met de uitvoerig. Na onherroepelijk worden van het Omgevingsplan zal de gemeente zo snel mogelijk beginnen met het bouwrijp maken van de locatie. Tegelijkertijd zal een ontwikkelende partij gezocht worden om de woningen en appartementen te realiseren. Deze partij(en) zullen uiteindelijk ook de woningen en appartementen gaan verkopen en te zijner tijd de mogelijkheid bieden om in te schrijven voor de woningen.

  • Wat wordt er gedaan om de overlast door bijvoorbeeld (hang)jongeren op parkeerplaats van het appartementencomplex te voorkomen?

Op deze parkeervoorziening zijn de privé parkeerplaatsen voorzien voor de toekomstige bewoners van het appartementencomplex. Dit terrein hoort bij het appartementencomplex en is niet openbaar toegankelijk. Indien dit noodzakelijk blijkt te zijn, is afsluitbaarheid van de parkeerplaats makkelijk te realiseren.

  • Worden de woningen toegewezen aan de inwoners en/of jeugd van Oost-Maarland?

Waar mogelijk binnen de kaders van wat wettelijk is toegestaan zal de gemeente erop sturen om zoveel mogelijk woningen ten goede te laten komen van de inwoners van Oost-Maarland. Voorrang geven op basis van woonplaats is wettelijk echter niet toegestaan.

  • Hoe is het parkeren geregeld in het nieuwbouwplan en welke invloed heeft dit op de bestaande parkeerdruk?

De bestaande parkeerplekken in de Pastoor Rosierstraat worden allemaal gehandhaafd. De parkeerplekken die grenzen aan het plangebied worden deels vernieuwd. Binnen het nieuwbouwplan worden in totaal 63 (nieuwe) parkeerplekken gerealiseerd. Daarmee wordt ruim voldaan aan de geldende parkeernormen. Het nieuwe bouwplan heeft dus geen negatieve invloed op de bestaande parkeergelegenheid.

Tijdens de informatieavond is diverse keren aangegeven dat de bestaande parkeergelegenheid onder druk staat. Om deze te verlichten, is door bezoekers van de informatieavond geopperd om meer parkeerplekken te creëren door de bestaande langsparkeerstrook aan de Pastoor Rosierstraat om te zetten naar dwarsparkeerplaatsen. Dit idee wordt overgenomen in het plan.

  • Hoe is het afwateringsplan (hemelwater en vuilwater) binnen het nieuwbouwplan geregeld? Welke invloed heeft dit op het functioneren van het bestaande rioolstelsel?

Binnen het nieuwbouwplan wordt de hemelwaterafvoer niet aangesloten op het bestaande rioolstelsel. Alle regenwater wordt op de percelen zelf opgevangen en geïnfiltreerd. Het regenwater dat op de openbare ruimte valt, wordt via een regenwaterriolering afgevoerd naar de regenbuffer naast het spoor, waar het kan infiltreren in de ondergrond. Er worden maatregelen getroffen om voldoende infiltratiecapaciteit te waarborgen. Als extra veiligheid in het ontwerp zal er een (nood)overstort richting achterliggend groen worden gerealiseerd. Het bouwplan heeft dus geen negatief effect op het functioneren van het bestaande rioolstelsel. Het effect zal zelfs licht positief zijn, doordat nu de gelegenheid ontstaat  om het regenwater van de bestaande infrastructuur voor een klein deel af te koppelen van de bestaande riolering en richting de nieuwe regenwaterbuffer te leiden.

Het vuilwaterriool van het bouwplan wordt wel aangesloten op het bestaande rioolstelsel evenwijdig aan het spoor, het effect hiervan op het bestaande rioolstelsel is echter nihil. Het nieuwbouwplan maakt geen gebruik van het bestaande rioolstelstel richting Parrestraat (afvoer via de Dorpsstraat) en zal daarom ook geen negatief effect hebben op het functioneren hiervan. Het functioneren en de algehele kwaliteit van het bestaande rioolstelsel zal geïnspecteerd worden en indien hier aanleiding toe is, aangepast worden.

  • Is rekening gehouden met het aantal bijkomende verkeersbewegingen en de verkeersveiligheid in en rondom het bouwplan?

Er is een verkeerstoets uitgevoerd om de gevolgen van het nieuwbouwplan op het verkeer in omgeving inzichtelijk te maken. Onderdeel hiervan zijn de verkeerstellingen die recentelijk zijn uitgevoerd om de verkeersintensiteit in en rondom het plangebied te meten. Uit deze tellingen is gebleken dat de verkeersintensiteit passend is bij de bestaande wegcategorie (erftoegangsweg) en het bestaande wegprofiel van de Parrestraat en de Pastoor Rosierstraat. Het nieuwbouwplan zal uiteraard extra verkeersbewegingen genereren. Deze toename in verkeersintensiteit zal echter niet leiden tot onacceptabele situaties op de bestaande wegenstructuur in en rondom het plangebied.

  • Kan de boom op de hoek van Pastoor Rosierstraat / Remigiushof gehandhaafd blijven?

Zeer waarschijnlijk zal deze boom verwijderd worden om het plan te kunnen realiseren / ontsluiten. Binnen het plan wordt hiervoor echter ruimschoots gecompenseerd. Zie hiervoor ook de informatie over de nieuwe groenstructuur op de website van gemeente.

Concrete wijzigingen in het bouwplan

Onderstaande wijzigingen zijn naar aanleiding van de informatieavond doorgevoerd in het bouwplan:

  • Om de bestaande parkeerdruk te verlichten, wordt de bestaande parkeercapaciteit uitgebreid door de langsparkeerstrook aan de Pastoor Rosierstraat om te zetten naar haaksparkeerplaatsen.
  • De vraag naar betaalbare koopwoningen en/of appartementen was groot. Zowel onder ouderen als jongeren. Naar aanleiding hiervan wordt in het omgevingsplan de mogelijkheid opgenomen om in plaats van appartementen in het segment middenhuur, betaalbare koopappartementen te kunnen realiseren.
  • De vierde bouwlaag van het appartementencomplex is verder naar achteren verplaats. Hierdoor komt er meer afstand tussen de tegenovergelegen woningen aan de Pastoor Rosierstraat en de vierde laag van het appartementencomplex en wordt de inkijk in de tuinen van omliggende woningen verder beperkt.
  • Een klein deel van de bestaande infrastructuur wordt afgekoppeld van de bestaande riolering. Dit afgekoppelde deel wordt meegenomen in het afwateringsplan van het nieuwe bouwplan. Dit heeft een positief effect op het functioneren van het bestaande rioolstelsel.

Bekijk de aangepaste tekening

Het plan bestaat uit 38 woningen in een groene omgeving. Er staan vier soorten woningen in het plan: 

  • 6 grondgebonden woningen uitgevoerd als 3-onder-1-kap (driekapper; koop tot betaalbaarheidsgrens)
  • 6 grondgebonden woningen uitgevoerd als 2-onder-1-kap (tweekapper; koop, vrije sector)
  • 25 Appartementen (12 sociale huur, 13 midden huur)
  • 1 Vrijstaande woning

Appartementencomplex

Aan de zuidwestzijde van het wijzigingsgebied is een appartementencomplex in drie en vier bouwlagen gepland. Aan de achterzijde van het appartementencomplex wordt parkeergelegenheid gerealiseerd. Aan de Pastoor Rosierstraat is het complex vierlaags en richting het noorden verandert de bouwhoogte naar drie lagen.

Woningen 

In de ontwikkeling worden 13 grondgebonden woningen gerealiseerd, variërend tussen twee- en driekappers alsmede één vrijstaande woning. De driekappers zullen worden gerealiseerd in de zuidwestzijde van de ontwikkeling, de tweekappers worden gerealiseerd tussen de driekappers en het appartementencomplex in. Ten oosten van de te realiseren weg en ten westen van het spoor wordt een vrijstaande kavel gerealiseerd. Elke grondgebonden woning heeft aan de achterzijde een tuin.

Parkeren 

Parkeren vindt plaats aan de straatkant in de vorm van openbare parkeervakken aan de Pastoor Rosierstraat. De bewoners van de twee- en driekappers en de vrijstaande woning kunnen ook op eigen terrein parkeren. Daarnaast wordt er achter de tuin van de tweekappers een privé parkeerplaats gerealiseerd voor het appartementencomplex. Toegang tot dit parkeerterrein wordt gerealiseerd via een toegangsweg van en naar de Pastoor Rosierstraat. Langs de Pastoor Rosierstraat komen meerdere dwarsparkeerplaatsen. 

De bestaande langsparkeerplekken aan de westzijde van het plan krijgen een facelift.

Verkeer

De toename in verkeer die de beoogde ontwikkeling met zich meebrengt wordt afgewikkeld op de bestaande weginfrastructuur. Aan de zuidzijde wordt een trottoir gerealiseerd om de woningen lopend te kunnen bereiken. 

Groen

Aan de Pastoor Rosierstraat worden bomen gepland. De al bestaande bomen op het perceel worden waar nodig verwijderd ten behoeve van de ontwikkeling. Dit wordt gecompenseerd door bomen te herplanten aan de straatkant. De nieuwe groenstructuur sluit aan bij de directe omgeving. Aan de oostzijde van de beoogde ontwikkeling wordt een parkachtig groengebied gerealiseerd met mogelijkheden voor waterberging. 

Om de realisatie van de woningbouw en bijbehorende inrichting van de openbare ruimte planologisch mogelijk te maken, is voorliggende wijziging van het omgevingsplan opgesteld. Het wijzigingsgebied betreft de onbebouwde grond ten noorden en oosten van de Pastoor Rosierstraat. Het bevindt zich ten westen van het spoortraject tussen station Maastricht Randwyck en station Eijsden. De ontwikkeling is voorzien op de percelen kadastraal bekend als Eijsden, sectie G nummers 108, 109 en 110.

Voorgenomen wijziging

De beoogde ontwikkellocatie bestaat uit een weiland met enkele fruitbomen. Aan de west- en zuidzijde wordt de locatie begrensd door de Pastoor Rosierstraat respectievelijk de Remigiushof. Ten zuiden en westen van het weiland is een woonwijk gevestigd. Ten noorden van de ontwikkellocatie, aan de Parrestraat, zijn enkele percelen met bomen en een woning met agrarische bebouwing gelegen. Aan de oostzijde loopt de spoorlijn tussen Maastricht Randwyck en station Eijsden. De huidige agrarische bestemming wordt omgezet naar de functies wonen, verkeer en groen. In onderstaande bestanden leest u meer hierover. 

 

  • Q4 2024: inzage ontwerpplan 
  • Q1 2025: vaststelling ontwerpplan door de gemeenteraad

Vragen over Woningbouwplannen in Oost-Maarland?

Neem contact met ons op via:

Andere projecten

Projecten overzicht
Kaart van het gebied van project stationsgebied en omgeving.

Gebiedsontwikkeling Stationsgebied Eijsden en omgeving

Station Eijsden is het spoorwegstation van Eijsden. Dit station ligt het meest zuidelijk van alle stations in Nederland. Het opende op 24 november 1861. Hier stopt de Drielandentrein tussen Luik en Aken.

Lees verder over Gebiedsontwikkeling Stationsgebied Eijsden en omgeving
Bovenaanzicht van het gebied van het project Poort van het Heuvelland.

Gebiedsontwikkeling Poort van het Heuvelland

De N278 (Rijksweg Maastricht – Vaals) vormt samen met het aanliggende gebied de Poort van het Heuvelland. De N278 is de ingang naar het Heuvelland.

Lees verder over Gebiedsontwikkeling Poort van het Heuvelland
Heeft u kunnen vinden wat u zocht?